Att drömma amerikanskt

Hallå på er alla!

Sitter här i solen ute på campus (så om stavningen är sådär såär det för min skärm är sådär mörk av solen ni vet!). Ska snart bege mig till en tutor så att jag får extra credits poäng. Här i USA är det väldigt mycket som skolan i Harry Potter filmerna, haha. Man samlar liksom poäng till ett betyg. Som igår fick jag 15 extra credits poäng för att jag 1) Skrev mitt Twitternamn på marketing quizet (jag vet, det låter märkligt men jag tror läraren vill att vi ska lära oss marknadsföra oss själva & sådär) & sen fick jag ytterligare 10 för att jag stannade kvar och skrev en essay.
Så, ifall jag går till en tutor två ggr i veckan får jag 10 extra poäng per vecka vilket tillslut blir 100 poäng = 20 % chans att få ett högre betyg. Märkligt, men så är det här i amerikat!

Min syster skrev till mig att hon tycker det är märkligt att jag skriver mina egna påminnelser på engelska men det liksom bara blir så... Jag har alltid tyckt att det är jättetöntigt med folk som bryter på engelska eller säger vissa ord på engelska och så men jag börjar förstå att kvinnorna i Hollywoodfruar inte fejkar. Som min favorit Maria Montazami sagt: "Jag tänker på svenska, översätter till engelska och översätter sen tillbaka till svenska".

Som jag tänker på svenska, sen eftersom det är ren reflex att det ska sägas på engelska så översätter man på nått vis, men när jag pratar med en svensk helt plötsligt så kan man inte hitta vissa ord på svenska. Oerhört fånigt. Hade det inte varit för alla svenskar här hade man ju tappat språket helt. Jag har kommit på mig själv att jag drömmer på engelska & inatt vaknade jag av att Jakob pratade i sömnen - på engelska. Engelska är ju det man läser på, lyssnar på hela dagarna & antecknar på under lektioner så även fast det är mycket svenska (som när man pratar med Emma, Jakob, Max eller whoever) så är alla intryck man tar in på engelska & därmed drömmer man på engelska.

Nu blev det plötsligt ett långt inlägg här, så nu ska jag & göra nått vettigt.

Hörs sen!


Detta är min utsikt från vart jag sitter nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0